Na lodě vyrobené z oceli, plastu vyztuženého skelnými vlákny nebo ze dřeva lze velmi snadno nastříkat barvu nebo lak pomocí vysokotlaké stříkací techniky. Je to rychlý a z pohledu nákladů velmi efektivní proces. Proč raději zvolit nástřik než ruční natírání?
Vysokotlaká nástřiková technika eliminuje chyby způsobené člověkem, ke kterým může dojít při ručním nátěru a které mohou snižovat kvalitu a životnost nástřiku. Zkrátka lidská ruka nemusí zvládnout nátěr vždy naprosto dokonale a také do některých míst ani nedosáhne. Technologie nástřiku barvy či laku za působení vysokého tlaku je jednoduchá a zmíněnými problémy netrpí. Zajistí povrchovou úpravu bez kazů. Nehrozí jí únava ruky, zvládne nastříkat celou plochu ve standardní kvalitě, dostane se i do špatně dostupných míst u složitě tvarovaných lodních prvků.
Při nástřiku se také vždy dodržuje přesně stanovený technologický postup. Nedochází proto k výkyvům v kvalitě. Ke každému laku a barvě pro nástřik je přiložen specifikační list, který obsahuje důležité informace o správné aplikaci. Nacházejí se v něm přesné údaje, jak připravit povrch lodi, který má být nastříkán, jakou trysku a tlak použít a jaký výkon musí mít postřikovač, aby byla zajištěna optimální aplikace barvy. Tento list je obvykle k dispozici online nebo ho poskytne dodavatel barvy. Je vždy naprostým základem pro správné provedení nástřiku.
Postup stanovený výrobcem barvy či laku je samozřejmě nutné dodržet. Nejprve se ale loď musí v doku důkladně očistit, tedy odstranit z ní vegetaci řas a měkkýšů pomocí výkonného vysokotlakého čističe. Poté se provádějí opravy, svařování apod. Teprve po dokonalém očištění a dokončení všech oprav může konečně přijít na řadu nástřik.
Při stavbě i servisu a údržbě lodí nabízí vysokotlaká nástřiková technologie spoustu výhod. Mnoho oblastí trupu nebo podpalubí lodí je těžko přístupných a složitě tvarovaných a lidská ruka se k nim dostává velice obtížně. Nástřikovou techniku tam ale instalujete snadno a zaručí vám dobrý výsledek práce. Místa, která se stříkat nebudou, se zakrývají plastovými foliemi.
Kromě úlevy od fyzické práce nástřiková technika také šetří čas, a proto se hodně využívá. Je mnohem úspornější než ruční práce s válečkem a štětcem. Stříkají se s ní samozřejmě nákladní lodě a kontejnerové lodě. Vysokotlaký proces navíc umožňuje nanášet během jedné operace silnější vrstvy barev a laků než při ruční aplikaci. Vyšší tloušťka vrstvy nanesená najednou se reguluje volbou vhodné trysky zařízení a použité pracovní metody.
Materiály používané pro nástřiky lodí a člunů z oceli, sklolaminátu nebo dřeva mohou mít velice odlišné vlastnosti, což se týká například viskozity a obsahu pevných látek. Například pro barvy a laky s vyšší viskozitou nebo vyšším obsahem pevných látek jsou nezbytná zařízení s vyšším výkonem. Z tohoto důvodu se používají různá nástřiková zařízení v závislosti na aplikaci a materiálu.
Kdo dříve natíral loď ručně s válečkem a štětcem, bude při nástřiku příjemně překvapený rychlostí práce a možnou variabilitou v tloušťce nanesené vrstvy. Dokonce i okrajové oblasti, svary a oblasti vystavené korozi se zakryjí snadno a rychle. Pro spodní stranu se používají nástavce, které umožňují pohodlně nastříkat všechny plochy z boku, aniž by zaměstnanci museli vlézt pod loď.